Not logged in. · Lost password · Register
Forum: Opgaveforum RSS
Skader på kajakker, igen igen igen......
Søren #1
Member since Apr 2005 · 106 posts · Location: Århus C
Group memberships: Instruktører, Members
Show profile · Link to this post
Subject: Skader på kajakker, igen igen igen......
Kunne der ikke blive opsat en vejledning, i klubcontaineren, i hvordan dels grejet behandles og hvordan skader meldes, så de kan blive udbedret.

lige nu er :
 Lineaens ror pedaler i udu
de to avocetter skal have nye wire til finnen igen
og den røde wildernes skal have ny wire til finnen og fixet  lændestøtten, der er en rem gået i stykker.

:#: jeg syntes at det er utrolig som klubgrejet bliver svinet. vores nyeste kajakker ligner 10 år gamle kajakker allerede og der er konstant ødelagt grej, som ingen siger fra om... :motz:  :motz:  :motz:

mvh
Søren
Molle #2
User title: Malene Lund
Member since Apr 2006 · 79 posts · Location: Århus N
Group memberships: Members
Subject: Arbejdsdag for materialeudvalget og andre der vil hjælpe ;-)
Nu er det tid til at finde den indre håndværker frem!
Jeg foreslår torsdag den 23. august kl 16.30.
Du kan tilmelde dig her i tråden hvis du har tid og lyst til at hjælpe med.

Hvis I finder andre fejl inden så skriv dem venligst i tråden så vi kan se på det og evt. få købt reservedele inden den 23.

Malene
Michael #3
Member since Nov 2004 · 171 posts
Subject: Wire
Hmm.. Kan man erstatte wirerne med en snor, så finnesystemet bliver et træksystem og ikke et skubsystem :rolleyes: .

Det gør ikke noget at snoren 'kinker'
Hvis der sidder en sten i finnekisten og finnen ikke vil ned, vil  det tydeligvis ikke hjælpe at mase håndtaget tilbage (og det ødelægger ikke snoren  :vogel: )

Mvh
Michael
hector #4
Member since Mar 2007 · 175 posts
Subject: Kajakskader
Hej Søren

Jeg forstår din irritation, men jeg vil i hvert fald ikke have det skudsmål siddende på mig at jeg ikke melder om en skade. Det gjorde jeg faktisk d. 4. august til dig, og dagen efter til Materialeudvalget (Malene). Den 4.ds. var jeg ude i den røde Tempest og på turen sprang den ene rem, der holder ryglænet i højre side. Ved nærmere eftersyn konstaterede jeg at remmen ganske enkelt var slidt i trevler, så skaden måtte jo ske på et tidspunkt.
Samme kajak har ikke kunnet få sin finne helt op. Det kunne den – ifølge en bemærkning fra et medlem på Forum – heller ikke i sommeren 2006 ! Såeee…
Som allerede meddelt Malene deltager jeg gerne i ”Rep-teamet” d. 23. ds.

Mvh
hector
Alfred #5
Member since Nov 2004 · 139 posts
Hej

Linea
Jeg ved ikke helt hvad der er galt med Lineaens rorsystem, men måske er det pedal-skinnerne der kan falde ud. Det kan ordnes med en skrue. Det er ikke nogle standardskruer, men med specielt (tomme ? ) gevind. Jeg har nogle ekstra til at ligge som kan bruges.

Avocetter:

Den nemme løsning som nogle klubber bruger, er at fjerne wirene og finnerne........... Ikke en attraktiv løsning, men efterhånden så...

Jeg har hørt om en klub der har brugt en kabel-søger-tråd med glasfiberkerne i midten. Den bukker vist ikke så nemt. Jeg har bare ingen ide om hvor det kan findes. Nogen af klubbens elektrikere der kan hjælpe ??

Vi kan også forsøge at montere et tyndt stålrør ved håndtaget på samme måde som det er lavet på Anas Acutaerne. Jeg har et rør til at ligge som er beregnet til det. Det er en standard valley reservedel.

Tempest.
Ryglænet skal vel laves med en ny rem. Måske skal der en symaskine til for at flytte beslag osv. Evt kan symaskinen jo tages med i klubben den 23.
Wiren på tempest kender jeg ikke helt. Men måske skal tykkelsen måles og et nyt stykke købes inden den 23 så reperationen kan gøres færdig.
Der er forøvrigt lavet wire på en tempest før, så måske er det gamle indlæg på forum et levn fra tidligere skader.

Jeg har ikke en fornemmelse af hvordan kajakkerne bliver skadet, men efterhånden bør vi måske have en kajakprotokol, hvor man skriver i hver gang man tager ud i en klubkajak. Så kan den næste bruger checke kajakken og hvis der er skader er det jo nemt at følge.
Det kræver selvfølgelig at sanktionen for ikke at skrive i kajakprotokollen ( for anden eller tredie gang måske ) er den hårdeste vi kan lave ( læs: eksklusion) 
Det er selvfølgelig træls for dem der ikke laver skader og som fortæller om skader, at de skal udfylde en protokol hver gang.  Og jeg tror det er flertallet af klubkajak-brugerne.  Måske er det kun et par stykker der sviner med klubkajakkerne.  Man kan jo overveje hvor besværligt man skal gøre det for mange brugere, fordi et par stykker åbenbart ikke kan finde ud af det.

mvh
Alfred

p.s. Som bestyrelsesmedlem og tidligere materieludvalgsmedlem begynder jeg nok at påtale :finger: uhensigtsmæssig brug af klubkajakkerne fra nu af, hvis jeg ser det. Det er ikke personligt ment når det sker :-), men det bliver ikke til at misforstå... :motz:
Molle #6
Subject: wirer
Jeg havde en plan om at tage ned på havnen for at købe wirer inden vi mødes den 23. men hvis der er gode ideer til landre systemer så vil jeg ikke købe mere end en til hver kajak!
Med andre ord hvis der er nogen der ligger inde med noget der kan bruges i stedet for de sædvanelige wirer så giv venligst mig besked i god tid!!
Hvis ikke vi har ekstra remme til at ligge i kassen ser jeg om ikke jeg kan finde lidt af det også.

Malene Lund

molle@studmed.au.dk
PeterU #7
Member since Oct 2004 · 156 posts · Location: Århus C
Subject: Den hvide Anas Acuta
Hej

Finnen på den hvide Anas Acuta har det med at sætte sig fast uden der er sten i finnekisten.

Et eller andet bør der gøres(eller det ender med at nogen forsøger at volde finnen ned).

Mvh Peter
Birthe og Lars #8
Member since May 2006 · 117 posts
Til overvejelse i materialudvalget.
jeg var i klubben i anden anledning og skulle reservere en kajak til et andet medlem.
Der stod skadet  på flere kajakker,men ingen sedler desangående i klubben,
det var svært at finde skademeddelelsen(der hvor man skriver skadens art.o.s.v.)
Disse kort var gledet ned i beholderen på døren.De var også lidt våde og sammenklistrede.det sker jo,at døren står åben og det  regner samtidig.
Følgende kunne man overveje:
1)anbringe kassen med skadekort inde i klubkontaineren MEGET synligt.
2)forsyne kassen med kuglepen,evt fastgjort i en snor,så den ikke bliver væk
3)Have en SEPARAT  opslagstavle i klubhuset MEGET SYNLIGT,hvorpå man kan anbringe skademeddelelsen.
4)Bede Alfred give interesserede et kursus i skiftning af  Avocetwirer og have et lager af disse liggende i klubhuset på et SYNLIGT sted.(Jeg er interesseret)
                            m.v.h. Lars w
Birthe og Lars #9
Member since May 2006 · 117 posts
Jeg har skiftet wire i Avocet nr. 2. Men i nr 5  er knappen, man bruger til at hæve og sænke sværdet ,gået i stykker.Skruen er vist brækket ,så resten  sidder i knappen.Der er ingen synlig skrue at så uden på knappen.
Desuden kan jeg ikke finde det runde gummidæksel??
Der er indkøbt ca. 6 m wire,så der skulle være til et par reparationer.
                                        m.v.h. lars w
Alfred #10
Member since Nov 2004 · 139 posts
Hej

I Avocet nr 2 er skruen i håndtaget en pinolskrue med un(m)bracho kærv. Dvs skruen sidder nede i hullet og skal skrues løs med en lille unbrachonøgle. Der ligger vist et sæt i materielkassen.

Det runde gummidæksel ? Det ligger vel et eller andet sted i containeren ?. Eller ligger der et ekstrasæt i en af kurvene med pumper ?

mvh
Alfred
Molle #11
Subject: Arbejdsdag
Den 23. vil der være rig mulighed for at finde ud af hvordan man skifter wirer i kajakkerne, så meld jer endelig under fanerne!
Indkøbte wirer skal mærkes så vi ved hvilken kajak de er målt af til! Der er ligeledes forskel på tykkelse og om det er hård eller blød wirer der skal bruges. Der ligger hvide labels i materialekassen der kan bruges til at mærke med.

Malene
Molle #12
Subject: Status
Så er begge Avocetter klar til vandet, dog mangler der stadig et dæksel til dagslugen (bliver bestilt fra Svendborg i morgen)
Der er sat snore i finnerne så brug den venligst!! :motz:
Tempesten skulle desværre bruge reservedele der skal bestilles hjem, så der kommer til at gå lidt længere tid inden den er klar til en tur på vandet.

Lineaen kræver også endnu en kærlig hånd inden den er klar.

Jeg vil gerne sige tak til de medlemmer, der hjalp med i eftermiddag og håber, der er flere medlemmer, der vil give en hånd med næste gang, der er arbejdsdag!

Hvis wirerne knækker på avocetterne eller den røde tempest, så ligger der i en pose i en af udvalgets kasser ekstra wirer. Disse er mærket og målt af til de pågældende kajakker.
HVIS DU TAGER DEN SIDSTE AFMÅLTE WIRE SÅ TAG VENLIGST DEN GAMLE MED TIL BUTIKKEN PÅ HAVNEN AT MÅLE EFTER. Hvis du har brugt den sidste wire så køb gerne 3 ekstra til kassen (MÆRKES MED KAJAKKENS NAVN OG NUMMER) der er labels i posen.
Kvitteringen afleveres i Bentes kasse med navn og kontonummer, så vil du få pengene retur!

:-p  :-D
God fornøjelse

Malene Lund
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please note the verification code from the picture into the text field next to it.
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20090606-dev, © 2003-8 by Yves Goergen
Current time: 2010-09-09, 05:53:30 (UTC +02:00)